Menù principale
B020713 - WORKSHOP OF HISTORY OF MEDIEVAL ART
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Learning Objectives
Prerequisites
Teaching Methods
Further information
Type of Assessment
Course program
Academic Year 2020-21
Coorte 2018 - 3-years First Cycle Degree (DM 270/04) in HISTORY OF ARCHAEOLOGY, FINE ARTS, ARCHIVES AND LIBRARIES
Course year
Third year - Second Semester
Belonging Department
History, Archaeology, Geography, Fine and Performing Arts (SAGAS)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
-
Credits
6
Teaching Hours
36
Teaching Term
22/02/2021 ⇒ 28/05/2021
Attendance required
Yes
Type of Evaluation
Giudizio Finale
Course Content
show
Course program
show
Lectureship
Teaching Language
Italian
Course Content
Analysis of works of medieval art and early Renaissance in their original context.
Suggested readings (Search our library's catalogue)
Bibliography
W. und E. Paatz, Die Kirchen von Florenz, Frankfurt um Main, 6 voll., 1940-1954.
Orsanmichele
Orsanmichele a Firenze, a cura di D. Finiello Zervas, P. Grifoni, Modena 1996, 2 voll.
Orsanmichele and the history and preservation of the civic monument, a cura di C. B. Strehlke, Washington (DC) 2012.
SS. Annunziata
La Basilica della Santissima Annunziata, 1. Dal Duecento al Cinquecento, a cura di C. Sisi, Firenze 2013.
Santa Maria Novella
Santa Maria Novella. La Basilica e il Convento, 1. Dalla fondazione al tardogotico, a cura di A. De Marchi, Firenze 2015.
Santa Maria Novella. La Basilica e il Convento, 2. Dalla Trinità di Masaccio alla metà del Cinquecento, a cura di A. De Marchi, Firenze 2016.
Santa Croce
Santa Croce: oltre le apparenze, a cura di A. De Marchi, Pistoia 2011.
S. De Luca, La cappella Velluti-Zati in Santa Croce, fra giottismo e arcaismi (1321 circa), in “Ricerche di storia dell’arte”, CII, 2011, pp. 25-36.
A.De Marchi, Il progetto di Giotto tra sperimentazione e definizione del canone: partimenti a finti marmi nelle cappelle del transetto di Santa Croce, in “Ricerche di storia dell’arte”, CII, 2010, pp. 13-24.
Agnolo Gaddi e la Cappella Maggiore di Santa Croce a Firenze, a cura di C. Frosinini, Cinisello Balsamo 2013.
J. Gardner, Il polittico Baroncelli per Santa Croce: gli ultimi anni a Firenze, in Giotto. L’Italia, a cura di S. Romano, P. Petraroia, Milano 2015, pp. 140-153.
F. Bandini, A. Felici, M.R. Lanfranchi, I recenti interventi di restauro sulle pitture murali di Giotto e del Maestro di Figline nel transetto della Basilica di Santa Croce, in “OPD restauro”, 2015, pp. 268-290.
S. Chiodo, Filologia e storia per gli affreschi di Agnolo Gaddi nella cappella Castellani in Santa Croce, in “Paragone”, LXVI, 2015, fasc. 783, pp. 24-44.
A. Elston, A painted saint and PAssion relics: Taddeo Gaddi’s reliquary cupboard for Santa Croce in Florence, in Mendicant cultures in the medieval and early modern world, a cura di S. J. Cornelison, N. B.-A. Debby, P. Howard, Turnhout 2016, pp. 143-182.
F. Fedeli, Il patronato Bardi nella basilica di Santa Croce a Firenze: nuove considerazioni sulla cappella dei confessori, in “Bollettino d’arte”, CI, 2016, fasc. 32, pp. 9-24.
Progetto Giotto: tecnica artistica e stato di conservazione delle pitture murali nelle cappelle Peruzzi e Bardi a Santa Croce, a cura di C. Frosinini, Firenze 2016.
G. Giura, Spinello Aretino e la sacrestia di Santa Croce, in In nome di buon pittore. Spinello e il suo tempo, a cura di I. Droandi, Firenze 2016, pp. 73-84.
A. Tartuferi, Il Crocifisso di Santa Croce nel percorso del Maestro di Figline, in “Città di Vita”, LXXI, 2016, pp. 191-216.
B. Gigli, La pala di San Francesco Bardi nella Basilica di Santa Croce a Firenze, in “Città di Vita”, LXXII, 2017, fasc. 2, pp. 207-216.
San Salvatore in Ognissanti
San Salvatore in Ognissanti. La Chiesa e il Convento, a cura di R. Spinelli, Firenze 2018.
W. und E. Paatz, Die Kirchen von Florenz, Frankfurt um Main, 6 voll., 1940-1954.
Orsanmichele
Orsanmichele a Firenze, a cura di D. Finiello Zervas, P. Grifoni, Modena 1996, 2 voll.
Orsanmichele and the history and preservation of the civic monument, a cura di C. B. Strehlke, Washington (DC) 2012.
SS. Annunziata
La Basilica della Santissima Annunziata, 1. Dal Duecento al Cinquecento, a cura di C. Sisi, Firenze 2013.
Santa Maria Novella
Santa Maria Novella. La Basilica e il Convento, 1. Dalla fondazione al tardogotico, a cura di A. De Marchi, Firenze 2015.
Santa Maria Novella. La Basilica e il Convento, 2. Dalla Trinità di Masaccio alla metà del Cinquecento, a cura di A. De Marchi, Firenze 2016.
Santa Croce
Santa Croce: oltre le apparenze, a cura di A. De Marchi, Pistoia 2011.
S. De Luca, La cappella Velluti-Zati in Santa Croce, fra giottismo e arcaismi (1321 circa), in “Ricerche di storia dell’arte”, CII, 2011, pp. 25-36.
A.De Marchi, Il progetto di Giotto tra sperimentazione e definizione del canone: partimenti a finti marmi nelle cappelle del transetto di Santa Croce, in “Ricerche di storia dell’arte”, CII, 2010, pp. 13-24.
Agnolo Gaddi e la Cappella Maggiore di Santa Croce a Firenze, a cura di C. Frosinini, Cinisello Balsamo 2013.
J. Gardner, Il polittico Baroncelli per Santa Croce: gli ultimi anni a Firenze, in Giotto. L’Italia, a cura di S. Romano, P. Petraroia, Milano 2015, pp. 140-153.
F. Bandini, A. Felici, M.R. Lanfranchi, I recenti interventi di restauro sulle pitture murali di Giotto e del Maestro di Figline nel transetto della Basilica di Santa Croce, in “OPD restauro”, 2015, pp. 268-290.
S. Chiodo, Filologia e storia per gli affreschi di Agnolo Gaddi nella cappella Castellani in Santa Croce, in “Paragone”, LXVI, 2015, fasc. 783, pp. 24-44.
A. Elston, A painted saint and PAssion relics: Taddeo Gaddi’s reliquary cupboard for Santa Croce in Florence, in Mendicant cultures in the medieval and early modern world, a cura di S. J. Cornelison, N. B.-A. Debby, P. Howard, Turnhout 2016, pp. 143-182.
F. Fedeli, Il patronato Bardi nella basilica di Santa Croce a Firenze: nuove considerazioni sulla cappella dei confessori, in “Bollettino d’arte”, CI, 2016, fasc. 32, pp. 9-24.
Progetto Giotto: tecnica artistica e stato di conservazione delle pitture murali nelle cappelle Peruzzi e Bardi a Santa Croce, a cura di C. Frosinini, Firenze 2016.
G. Giura, Spinello Aretino e la sacrestia di Santa Croce, in In nome di buon pittore. Spinello e il suo tempo, a cura di I. Droandi, Firenze 2016, pp. 73-84.
A. Tartuferi, Il Crocifisso di Santa Croce nel percorso del Maestro di Figline, in “Città di Vita”, LXXI, 2016, pp. 191-216.
B. Gigli, La pala di San Francesco Bardi nella Basilica di Santa Croce a Firenze, in “Città di Vita”, LXXII, 2017, fasc. 2, pp. 207-216.
San Salvatore in Ognissanti
San Salvatore in Ognissanti. La Chiesa e il Convento, a cura di R. Spinelli, Firenze 2018.
Learning Objectives
The exercises are intended to develop both the ability to analyze works of art in relation to the context for which they were made, and to do a public talk on the topic assigned.
Prerequisites
The course is dedicated to students who have already passed the medieval art history and modern art history exams.
Teaching Methods
Lectures and inspections
Further information
Attendance is mandatory
Type of Assessment
The workshop is considered positively attended on the basis of active participation. Final interview on the activities carried out is also planned.
Course program
The seminar will be dedicated to the analysis and presentation of the artistic heritage of monuments in the center of Florence. The active participation of students is expected and each student will be entrusted with some topics to be presented. Classroom exercises are to be considered as preparation and support for inspections in group. Attendance and active participation are mandatory.
Tickets to non-state churches or museums have to be paied by the students.
Monuments inspected: Orsanmichele, Santissima Annunziata, Santa Croce, Santa Maria Novella, Ognissanti.
Tickets to non-state churches or museums have to be paied by the students.
Monuments inspected: Orsanmichele, Santissima Annunziata, Santa Croce, Santa Maria Novella, Ognissanti.