Menù principale
B003377 - CONTEMPORARY HISTORY
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Learning Objectives
Prerequisites
Teaching Methods
Further information
Type of Assessment
Course program
Academic Year 2019-20
Coorte 2017 - 3-years First Cycle Degree (DM 270/04) in HISTORY OF ARCHAEOLOGY, FINE ARTS, ARCHIVES AND LIBRARIES
Course year
Third year - Second Semester
Belonging Department
History, Archaeology, Geography, Fine and Performing Arts (SAGAS)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
M-STO/04 - CONTEMPORARY HISTORY
Credits
6
Teaching Hours
36
Teaching Term
24/02/2020 ⇒ 05/06/2020
Attendance required
Yes
Type of Evaluation
Final Grade
Course Content
show
Course program
show
Lectureship
Mutuality
Course teached as:
B003377 - STORIA CONTEMPORANEA
3-years First Cycle Degree (DM 270/04) in HISTORY OF ARCHAEOLOGY, FINE ARTS, ARCHIVES AND LIBRARIES
Curriculum BENI ARTISTICI
B003377 - STORIA CONTEMPORANEA
3-years First Cycle Degree (DM 270/04) in HISTORY OF ARCHAEOLOGY, FINE ARTS, ARCHIVES AND LIBRARIES
Curriculum BENI ARTISTICI
Teaching Language
Italian
Course Content
An Introduction to Contemporary History
Suggested readings (Search our library's catalogue)
Bibliography – The exam consists in an written test about the topics of the lectures and two books of your choice:
LISTA A:
• Gabriele Turi, Il nostro mondo. Dalle grandi rivoluzioni all’11 settembre, Laterza
• Giovanni Sabbatucci, Vittorio Vidotto, Storia contemporanea, I, L’Ottocento, Laterza
• Giovanni Sabbatucci, Vittorio Vidotto, Storia contemporanea, II, Il Novecento, Laterza
• Tommaso Detti, Giovanni Gozzini, Storia contemporanea, I, L’Ottocento, Pearson (o Bruno Mondadori)
• Tommaso Detti, Giovanni Gozzini, Storia contemporanea, II, Il Novecento, Pearson (o Bruno Mondadori)
• Alberto M. Banti, L’età contemporanea. Dalle rivoluzioni settecentesche all’imperialismo, Laterza
• Alberto M. Banti, L’età contemporanea. Dalla Grande guerra a oggi, Laterza
LISTA B:
• Prima lezione di metodo storico, a cura di Sergio Luzzatto, Roma-Bari, Laterza
• I linguaggi della contemporaneità. Una didattica digitale per la storia, introduzione di Giovanni De Luna, il Mulino, 2018
• Enzo Traverso, Il passato: istruzioni per l’uso, Ombre Corte
• Marc Bloch, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino, Einaudi
• Eric J. Hobsbawm, L’età della rivoluzione 1789-1848, Rizzoli (o Le rivoluzioni borghesi 1789-1848)
• Eric J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza
• Eric J. Hobsbawm, Il secolo breve, Rizzoli
• Maurizio Ricciardi, Rivoluzione, il Mulino
• Arno J. Mayer, Il potere dell’ancien régime fino alla prima guerra mondiale, Laterza
• Alberto M. Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza
• Alberto M. Banti, La nazione del Risorgimento. Parentela, santità e onore alle origini dell’Italia unita, Einaudi
• George L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Laterza
• George L. Mosse, Il razzismo in Europa. Dalle origini all’olocausto, Roma-Bari, Laterza, 1978
• Oliver Janz, 1914-1918. La Grande Guerra, Einaudi
• Mario Isnenghi, Giorgio Rochat, La Prima guerra mondiale, il Mulino
• Antonio Gibelli, La Grande guerra degli italiani, Rizzoli
• Eugene Rogan, La Grande Guerra nel Medio Oriente. La caduta degli ottomani 1914-1920, Bompiani
• Enzo Traverso, A ferro e fuoco. La guerra civile europea 1914-1945, il Mulino
• Enzo Collotti, Fascismo, fascismi, Sansoni
• Patrizia Dogliani, Il fascismo degli italiani. Una storia sociale, Utet
• Gabriele Ranzato, L’eclissi della democrazia. La guerra civile spagnola e le sue origini (1931-1939), Torino, Bollati Boringhieri, 2004
• Giovanni Miccoli, I dilemmi e i silenzi di Pio XII. Vaticano, Seconda guerra mondiale e Shoah, Rizzoli, Milano 2000
• Andreas Hillgruber, Storia della 2a guerra mondiale, Laterza
• Santo Peli, La Resistenza in Italia. Storia e critica, Einaudi
• Paul Ginsborg, Storia d’Italia 1943-1996, Einaudi (solo la prima parte, per il periodo 1943-1980)
• Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni ottanta, Roma, Donzelli
• Guido Crainz, Storia della Repubblica. L’Italia dalla Liberazione ad oggi, Roma, Donzelli 2016
• Stephen Smith, La rivoluzione russa. Un impero in crisi 1890-1928, Roma, Carocci, 2017
• Andrea Graziosi, L’Urss di Lenin e Stalin. Storia dell'Unione sovietica 1914-1945, Bologna, il Mulino, 2007
• Federico Romero, Storia della guerra fredda. L’ultimo conflitto per l’Europa, Einaudi
• Raymond F. Betts, La decolonizzazione, Bologna, il Mulino, 2003
• Marcello Flores, Alberto De Bernardi, Il Sessantotto, Bologna, il Mulino, 2003.
• Alessandro Colombo, La grande trasformazione della guerra contemporanea, Feltrinelli (e-book)
• Mary Kaldor, Le nuove guerre. La violenza organizzata nell’età globale, Carocci
• Nicola Labanca, Guerre contemporanee. Dal 1945 a oggi, Giunti
• James J. Sheehan, L’età post-eroica. Guerra e pace nell’Europa contemporanea, Laterza, 2009
• Tommaso Detti e Giovanni Gozzini, L’età del disordine. Storia del mondo attuale 1968-2017, Laterza, 2018
• Jürgen Osterhammel, Niels P. Peterson, Storia della globalizzazione. Dimensioni, processi, epoche, il Mulino, Bologna 2005
• Massimo Campanini, Storia del Medio Oriente contemporaneo, il Mulino
• Loris, Zanatta, Storia dell’America latina contemporanea, Roma-Bari, Laterza
LISTA A:
• Gabriele Turi, Il nostro mondo. Dalle grandi rivoluzioni all’11 settembre, Laterza
• Giovanni Sabbatucci, Vittorio Vidotto, Storia contemporanea, I, L’Ottocento, Laterza
• Giovanni Sabbatucci, Vittorio Vidotto, Storia contemporanea, II, Il Novecento, Laterza
• Tommaso Detti, Giovanni Gozzini, Storia contemporanea, I, L’Ottocento, Pearson (o Bruno Mondadori)
• Tommaso Detti, Giovanni Gozzini, Storia contemporanea, II, Il Novecento, Pearson (o Bruno Mondadori)
• Alberto M. Banti, L’età contemporanea. Dalle rivoluzioni settecentesche all’imperialismo, Laterza
• Alberto M. Banti, L’età contemporanea. Dalla Grande guerra a oggi, Laterza
LISTA B:
• Prima lezione di metodo storico, a cura di Sergio Luzzatto, Roma-Bari, Laterza
• I linguaggi della contemporaneità. Una didattica digitale per la storia, introduzione di Giovanni De Luna, il Mulino, 2018
• Enzo Traverso, Il passato: istruzioni per l’uso, Ombre Corte
• Marc Bloch, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino, Einaudi
• Eric J. Hobsbawm, L’età della rivoluzione 1789-1848, Rizzoli (o Le rivoluzioni borghesi 1789-1848)
• Eric J. Hobsbawm, L’età degli imperi 1875-1914, Laterza
• Eric J. Hobsbawm, Il secolo breve, Rizzoli
• Maurizio Ricciardi, Rivoluzione, il Mulino
• Arno J. Mayer, Il potere dell’ancien régime fino alla prima guerra mondiale, Laterza
• Alberto M. Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza
• Alberto M. Banti, La nazione del Risorgimento. Parentela, santità e onore alle origini dell’Italia unita, Einaudi
• George L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Laterza
• George L. Mosse, Il razzismo in Europa. Dalle origini all’olocausto, Roma-Bari, Laterza, 1978
• Oliver Janz, 1914-1918. La Grande Guerra, Einaudi
• Mario Isnenghi, Giorgio Rochat, La Prima guerra mondiale, il Mulino
• Antonio Gibelli, La Grande guerra degli italiani, Rizzoli
• Eugene Rogan, La Grande Guerra nel Medio Oriente. La caduta degli ottomani 1914-1920, Bompiani
• Enzo Traverso, A ferro e fuoco. La guerra civile europea 1914-1945, il Mulino
• Enzo Collotti, Fascismo, fascismi, Sansoni
• Patrizia Dogliani, Il fascismo degli italiani. Una storia sociale, Utet
• Gabriele Ranzato, L’eclissi della democrazia. La guerra civile spagnola e le sue origini (1931-1939), Torino, Bollati Boringhieri, 2004
• Giovanni Miccoli, I dilemmi e i silenzi di Pio XII. Vaticano, Seconda guerra mondiale e Shoah, Rizzoli, Milano 2000
• Andreas Hillgruber, Storia della 2a guerra mondiale, Laterza
• Santo Peli, La Resistenza in Italia. Storia e critica, Einaudi
• Paul Ginsborg, Storia d’Italia 1943-1996, Einaudi (solo la prima parte, per il periodo 1943-1980)
• Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni ottanta, Roma, Donzelli
• Guido Crainz, Storia della Repubblica. L’Italia dalla Liberazione ad oggi, Roma, Donzelli 2016
• Stephen Smith, La rivoluzione russa. Un impero in crisi 1890-1928, Roma, Carocci, 2017
• Andrea Graziosi, L’Urss di Lenin e Stalin. Storia dell'Unione sovietica 1914-1945, Bologna, il Mulino, 2007
• Federico Romero, Storia della guerra fredda. L’ultimo conflitto per l’Europa, Einaudi
• Raymond F. Betts, La decolonizzazione, Bologna, il Mulino, 2003
• Marcello Flores, Alberto De Bernardi, Il Sessantotto, Bologna, il Mulino, 2003.
• Alessandro Colombo, La grande trasformazione della guerra contemporanea, Feltrinelli (e-book)
• Mary Kaldor, Le nuove guerre. La violenza organizzata nell’età globale, Carocci
• Nicola Labanca, Guerre contemporanee. Dal 1945 a oggi, Giunti
• James J. Sheehan, L’età post-eroica. Guerra e pace nell’Europa contemporanea, Laterza, 2009
• Tommaso Detti e Giovanni Gozzini, L’età del disordine. Storia del mondo attuale 1968-2017, Laterza, 2018
• Jürgen Osterhammel, Niels P. Peterson, Storia della globalizzazione. Dimensioni, processi, epoche, il Mulino, Bologna 2005
• Massimo Campanini, Storia del Medio Oriente contemporaneo, il Mulino
• Loris, Zanatta, Storia dell’America latina contemporanea, Roma-Bari, Laterza
Learning Objectives
Knowledge Objectives:
to learn the basic knowledge of the most relevant themes and problems of the Contemporary history (19th and 20th centuries) in a global perspective.
Skill Objectives:
- knowledge of the main methods for the study of the Contemporary history;
- knowledge of the bibliographic tools for the study of the Contemporary history
Behavior:
- to encourage critical reflection on the origin of some key-aspect of the Contemporary age.
to learn the basic knowledge of the most relevant themes and problems of the Contemporary history (19th and 20th centuries) in a global perspective.
Skill Objectives:
- knowledge of the main methods for the study of the Contemporary history;
- knowledge of the bibliographic tools for the study of the Contemporary history
Behavior:
- to encourage critical reflection on the origin of some key-aspect of the Contemporary age.
Prerequisites
Scholastic knowledge of the Modern and Contemporary History
Teaching Methods
Frontal lessons; projection of images, texts, documents.
Further information
Attendance is mandatory
Type of Assessment
The exam consists in an written test about three questions: 1. First book, 2. Second book, 3. Topics of the lectures.
The final evaluation consists of average grade obtained in the three parts.
The exam aims to verify:
- the understanding of the main processes of the Contemporary history and its periodization;
- the understanding of the main categories proposed to describe the mentioned phenomena;
- the knowledge of the main events and phenomena since the Dual Revolutions to the end of the 20th Century;
- the skills to establish connections between different events and processes;
- the skill to adopt the terminology of the discipline in an appropriate manner. The test has to be in correct Italian.
The student fails four consecutive tests will have to repeat the course.
The final evaluation consists of average grade obtained in the three parts.
The exam aims to verify:
- the understanding of the main processes of the Contemporary history and its periodization;
- the understanding of the main categories proposed to describe the mentioned phenomena;
- the knowledge of the main events and phenomena since the Dual Revolutions to the end of the 20th Century;
- the skills to establish connections between different events and processes;
- the skill to adopt the terminology of the discipline in an appropriate manner. The test has to be in correct Italian.
The student fails four consecutive tests will have to repeat the course.
Course program
An Introduction to Contemporary History.
The course analyzes the main topics of the Contemporary age, since the Dual Revolution to the present day, with particular attention to the following: periodization; world and global history; revolutionary models, French and Bolshevik; social classes; liberalism; socialism; Mondial wars; fascism; totalitarianisms; Cold War, decolonization; end of the short century; focus on the republican Italy.
The course analyzes the main topics of the Contemporary age, since the Dual Revolution to the present day, with particular attention to the following: periodization; world and global history; revolutionary models, French and Bolshevik; social classes; liberalism; socialism; Mondial wars; fascism; totalitarianisms; Cold War, decolonization; end of the short century; focus on the republican Italy.